Tehetségsegítés a Kunszentmártoni Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában
A Kunszentmártoni Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2013 óta akkreditált tehetségpont, majd 2016-ban elnyerte az akkreditált kiváló tehetségpont címet. Ehhez számos követelménynek kell megfelelni, elsősorban azonban tanulóink tudásának, munkájának, a tanáraink sikeres felkészítő tevékenységének köszönhető kiemelkedő – helyi, megyei, területi, országos, sőt nemzetközi- versenyeredmények járultak a cím eléréséhez. A 2016-17-es tanévtől kezdve iskolánk nem csak a versenyeztetéssel kívánja fejleszteni a tehetséges tanulókat. Tantestületünk kialakított egy tehetséggondozó munkaközösséget, létrehozott egy tehetségdiagnosztikai rendszert, majd egy szakemberek által összeállított tehetségszűrő szempontsor segítségével mérte a 2. és 5. évfolyam összes tanulóját. Erre a mérésre a továbbiakban minden évben sor kerül 1. és 4. évfolyamokon. Nagyon fontos tudni, hogy a tehetség fogalma nem szűkíthető le a kiemelkedő tanulmányi eredményre, hiszen nagyon sok tehetség bizonyos részterületeken tud kiemelkedőt produkálni. Ezért is volt nagyon fontos a tehetségdiagnosztikai rendszer kidolgozása és bevezetése, hogy észrevegyük a lappangó tehetségígéreteket is, hisz sokszor ezek a gyermekek maguk sincsenek ezzel tisztában, sőt sok közöttük kettős különlegességű tanuló. Ők esetleg küzdenek valamilyen tanulási nehézséggel, ugyanakkor bizonyos kompetenciákban viszont kiemelkedőt tudnak alkotni. A mérés eredményeként 48 alsós és 54 felsős tanuló mutatkozott -egy vagy több tehetségterületen- tehetségígéretnek. Számukra a 2017-18-as tanévben komplex tehetségfejlesztő műhelyeket szerveztünk, lefedve az összes tehetségterületet, több esetben komplex fejlesztő tevékenységet kínálva. Célunk a tehetségígéretek kibontakoztatása, esély nyújtása arra, hogy idővel valódi tehetségekké válhassanak tanulóink. Csak néhány a komplex műhelyek közül: Okos(k)odó, Teaház, Angolszász országok angolul, Rejtélyek, rejtvények, stratégia, Színház az egész világ!, Suliakadémia, Blog-és honlapkészítés, Robotika, A történelem építész szemmel, Képregény-tervezés, Németország nagyító alatt.
A fejlesztés sikerességét 2 évente hatásvizsgálatokkal kívánjuk alátámasztani, melyre elsőként a 2018-19-es tanévben kerülhet sor.
Kovácsné Kukovecz Anita
a tehetséggondozó munkaközösség vezetője