Szabadidős programok

A település ahol, a Kunszentmártoni Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola működik, hátrányos helyzettel bír, az itt dolgozó pedagógusok sajátosan nehéz körülmények között végzik a munkájukat. Természetesen ez a tény a gyerekek szüleinek a lehetőségein is meglátszik. Ebből adódóan nagyon fontos volt számunkra, hogy a helyben megszervezhető és megvalósítható szabadidős programok mellett, olyan lehetőséget teremtsünk tanulóinknak, kirándulások, távoli városokban tett látogatások, belépődíjas sport-, és kultúrához köthető eseményeken keresztül, amit a szülők önhibájukon kívül, nem tudnak biztosítani gyermekeiknek. A programokat ennek a sajátosságnak a figyelembe vételével állítottuk össze, törekedve a sokszínűségre és a változatosságra. A múzeumi foglalkozáson a gyerekek közelebb kerültek egy számukra távoli, megfoghatatlan közeg megismeréséhez. A múzeum, nem valami unalmas hely, lett számukra, hanem egy izgalmas és tartalmában változatos, nekik is érdekes tartalommal bíró előadások, és interaktív foglalkozások helyszíne. A kézműves tevékenység szinte valamennyi gyermek számára kedves időtöltés. Adódik ez abból, hogy a bennük megfogalmazódó megannyi gondolat, érzés, úgy tud a felszínre kerülni és mások számára is láthatóvá, érthetővé válni, hogy nincs szükség magyarázkodásra, szembe helyezkedésre. Ezt az alapvetést használtuk katalizátornak, hogy szakmai segítséget nyújtva, segíthessünk a tanulóknak saját munkájuk kiteljesedésében, kreativitásuk fejlődésében. A Kodály évhez köthető koncert program, jól alkalmazkodott az iskolás korosztályhoz, és vidám, mégis a Kodályra jellemző stílust képviselő zeneművekkel ismertették meg a gyerekeket, és helyezték más megítélés alá, tették elfogadhatóvá a komolyzene világát. A mozgáshoz köthető programelemek, túrázás, strandolás, extrém sportdélután,kerékpártúra, korcsolyázás segítettek abban, hogy összekovácsolódjanak a programban résztvevők, fejlődjön szociális érzékenységük, toleranciájuk. A konfliktushelyzeteket legyenek képesek kulturáltan és konszenzusra törekedve kezelni, megoldani. Ebben a kísérő nevelőknek jelentős szerep jutott. Mindemellett olyan lehetőséghez jutottak a gyerekek, amit ezidáig nem, vagy csak kevesen tapasztalhattak meg, pl. a korcsolyázás esetében. A színházlátogatás valóságos csoda volt sok tanuló számára. A városi közeg, a színházat körülvevő semmihez nem hasonlítható légkör, a színészi játék élményszerűsége teljesen ismeretlen és meseszerű világba vezette a gyerekeket. Nagyon nagy öröm, hogy sikerült megmutatni ezt a csodálatos világot a tanulóknak, remélve azt, hogy a későbbiekben lesz lehetőségük bekapcsolódni a színházlátogatásokba, akár gyerekként akár felnőttként. Lényegesnek tartottuk, hogy a Z generációra annyira jellemző infokommuikációs eszközök használatát kissé helyezzük háttérbe, és mutassuk meg azokat a közösségi tevékenységeket, amik túlmutatnak az általuk megszokott közegen és lehetőségeken. Az együtt munkálkodás olyan helyzeteket teremt a közösségen belül, amiben helyére kerülnek a klasszikus emberi értékek, fejlődik az ember önismerete, és a többi társhoz való viszonya, problémamegoldó képessége. Tapasztalatunk szerint célunkat sikerült elérni, ajtót nyitottunk egy másfajta világba vezető útra.

Csík János pedagógus

You may also like...