Táborok

A pályázatban vállalt táborok megszervezése, lebonyolítása több szempontból is kiemelt figyelmet kapott a megvalósítás során. Olyan több napos együttlétet szerettünk volna kialakítani a gyerekek számára, ami új élethelyzetet teremt a számukra. A táborozás mindig lényeges és izgalmas része az iskolai életnek. Ma rengeteg terület megismertetésére szerveznek anyagi ellenszolgáltatás fejében táborokat, a kínálat szinte végtelen. Mi olyan klasszikus tábort terveztünk, ahol főként a tanulók személyiségének alakítása, a nevelés állt a középpontban, és a tematikus ismeretbővítő elemeket eszközként használtuk céljaink eléréséhez. Ez a módszer segít a tanulók sokoldalú megismerésében, a tanulókat pedig abban segíti, hogy felfedezzék saját érzéseiket, erősségeikben megerősítést, gyengeségeik fejlesztéséhez pedig szakszerű segítséget kapjanak. Természetesen a családoknak az sem melléges, hogy anyagi ellenszolgáltatás nélkül jutottak ehhez a lehetőséghez. Egy nyári tábor legkritikusabb pontja nem az előkészítés, a programok kialakítása, egymásra épülésénének biztosítása, vagy a változatosság jelenléte, hanem a remélt jó idő megléte. Napsütés, meleg, szélcsend. Szerencsénk volt a Sarudon lebonyolított nyári program esetén biztosított volt ez az emberi odafigyeléssel nem befolyásolható kitétel. A gyerekek felszabadultan mégis fegyelmezetten és lelkesen vettek részt a programokon. Különösen nagy várakozás előzte meg a Tisza-tavi Öko Centrum programja és az azt magába foglaló csónakázást. A strandolások alkalmával kiderültek a csoporton belüli szociális kapcsolatok, feltérképezhető volt ki az, aki meghatározó tagja a csoportnak, és ki kerül a perifériára. Ez fontos információ volt számunkra a közös játékok szervezése során, indirekt módon tudtunk segíteni azoknak, akik nehezebben oldódtak fel, vagy teremtettek kapcsolatot társaikkal. A gáton megtartott kerékpártúra teljesítmény túra jellegéből adódóan, sokakat komoly erőpróbára kényszerített, ami segítette a gyerekek önismereti fejlődését, realitás érzékük kialakulását. Az esti, éjszakai „őrjáratok” történései, mindig biztos témát biztosítottak a reggelik alkalmával, de ami fontosabb, hogy segítette a gyerekek önállósodását. A Kecskeméten megrendezett táborozás egy másik világgal ismertette meg a tanulókat. Egy olyan szállodában kerültek elhelyezésre, ami megmutatta nekik, milyen a vendéglátás számukra ismeretlen, csak televízióban látott világa. Recepció, külön szobákban, saját fürdőszobával való elhelyezés, svédasztalos étkeztetés stb. Tanulóink egy új viselkedésformával ismerkedhettek meg, tágítva ezzel a körülöttünk levő világról alkotott nézeteiket. A nagyvárosokban fellelhető szórakozás és szabadidő eltöltés lehetősége is új helyzetekbe helyezte őket, és szereztek tapasztalatot ezen a téren is. Hamar felváltotta a szerény, visszahúzódó viselkedést a kíváncsiság táplálta nyitott érdeklődés, az új dolgok iránt. A sárkányhajózás programja, nem annyira a fizikai aktivitásról szólt, sokkal inkább az együtt munkálkodás képességéről, az alkalmazkodás mikéntjéről. Egy a munkaerő piacon érvényesülni akaró leendő dolgozó elengedhetetlen képessége, hogy tud-e csapatban dolgozni. Ezt tanulni kell, és minél előbb kerül valaki ilyen helyzetbe, annál inkább beépül az ember személyiségébe. Az okoseszközök jelen vannak mindennapi életünkben. A szülők ez által azonnali visszajelzést kaphatnak gyerekeik hollétéről, tevékenységéről. Ez megnyugtató a szülő számára. Azonban ez a megnyugtató helyzet magában hordozza azt a tényt, hogy a mai gyerekek, önállósodása, döntéseikért, tetteikért való felelősségvállalása, nehezen alakul ki, és időben kitolódik egy későbbi életkori szakasz irányába. A táboroztatás, a részt vétel a táborok kínálta programokon, az ott megjelenő élethelyzetek megélése, elfogadása, és a megoldások megtalálása segítséget nyújt a gyerekek számára a felnőtté válás folyamatának megértésében, kezelésében. Nekünk pedig lehetőséget teremt az iskolán kívüli megismerési folyamatokhoz, amit hasznosíthatunk pedagógiai munkánk során.

Csík János pedagógus

You may also like...