Tantárgyfejlesztő órák

A tantárgyfejlesztő órákon elsősorban az irodalom tantárgyhoz kapcsolódott a munka. A pályázat kezdetén testvértelepülésünkről, Tornyosról sok elméleti ismeretet, információt szereztek a tanulók játékos formában. Ez is a nemzeti összetartozás érzésének erősítését szolgálta. A mese-projekt a nagy lélegzetű munkák közé tartozott. Lehetőség nyílt a tanórákon elsajátított ismeretek bővítésére. A meseírás célja volt a fantázia, az írásbeli kifejezőkészség és a helyesírás fejlesztése. A szókincs bővítését, a nyelvhelyesség gyakorlását is szolgálta a feladat. A tanulók digitális kompetenciájának erősítése érdekében számítógépbe írták és formázták is munkájukat. Örömmel fogadták a saját meséhez kapcsolódó illusztráció készítésének ötletét, így a projekt végén komplex munkát adtak ki a kezükből. A könyvtári kutatómunka gyakorlása a tanórákhoz való felkészülésben, az önálló ismeretszerzésben adott segítséget a tanulóknak. Gyakorlatot szereztek abban, hogyan kezdjék el az adott téma kutatását, mit érdemes megnézni és elolvasni akkor, amikor a könyvtárral szemben már gyorsabb az internetes keresés. Fontos volt a tudás, a tapasztalat megosztása a többiekkel. Megtanulták a megszerzett ismeretek rögzítésének többféle módját, aminek szintén hasznát veszik a tanulásban. A kiselőadásokra való felkészülés: a lényegkiemelés, a mondandó logikai rendbe állítása a gondolkodás fejlesztését jelentette. Ezek a szóbeli megnyilvánulások erősítették az önbizalmukat. A tanulók egyre bátrabban nyíltak meg, egyre határozottabban mondták el gondolataikat, érzéseiket. A gyerekek örömmel vettek részt egy társasjáték elkészítésének előkészületeiben. Ismereteik bővültek azáltal, hogy a vajdasági magyar irodalom témakörében kutattak, hogy totószerű kérdéseket tudjanak feltenni. Ekkor is lehetőség nyílt számukra, hogy az informatikaórákon tanultakat hasznosítsák a kérdések, válaszlehetőségek gépelésével, formázásával. Érdekes és izgalmas feladat volt a képversek készítése. A versírás nem tartozott a könnyű feladatok közé, a téma, a ritmus, megtalálása után ügyesen próbálgatták a rímfaragást. Megtapasztalták az alkotás örömét. A határon túli magyar irodalom képviselői közül Tolnai Ottó és Gion Nándor műveibe kaptak betekintést a tanulók. Látókörük, ismereteik szélesedtek, ugyanakkor gyakorolták a hangos, kifejező olvasást is. Szóbeli kifejezőkészségük fejlesztésére irányultak azok a feladatok, amelyekben saját gondolataikat, érzelmeiket kellett megfogalmazniuk. Kifejtették vélekedésüket a versekről, a prózarészletről. A rajzolást, az illusztrációk készítését szívesen végezték. Igyekeztek a rajzórán elsajátított ismereteket felhasználni az alkotás során. A foglakozások játékai jó lehetőséget nyújtottak az együttműködés, az elfogadás, a tolerancia fejlesztésére. A pályázatban résztvevők hasznos tudással, ismeretekkel gazdagodtak. A tantárgyfejlesztő órák biztosították készségeik, képességeik fejlődését is, mind e mellett vidám perceket, órákat töltöttek társaikkal.

Zsákai Anikó pedagógus

You may also like...